Vanmorgen werd ik weer eens gebeld door iemand die een geweldig fijne aanbieding voor mij had.
“Een hele goede middag mevrouw, met Kimberly van het niddelergie-instituut, bel ik gelegen?”
“Sorry, Kimberly, van het wat instituut?”
“Van het Nederlands Energie Instituut, komt het gelegen dat ik u even bel?”
“Nou, nee, eigenlijk niet.”
“Ik heb maar een paar minuten van uw tijd nodig, want ik mag u een fantastische aanbieding…”
“Bespaar u de moeite, ik wil geen aanbieding.”
“Nee, echt, dit moet u even horen…”
“Nee, dank u, ik wil niet”.
“Oh. Maar waarom dan niet?”
“Omdat ik het niet wil, is dat niet genoeg?”
“Hm, eh, ja, maar u kunt enorm besparen op uw energierekening…”

bron: pixabay.com
“Dat lijkt me stug.”
“U weet nog niet eens hoeveel het is.”
“Nee, dat klopt, want ik wil het niet horen.”
“Maar, u kunt wel 300 euro minder gaan betalen!”
“Dat denk ik niet, want ik heb stadsverwarming en die concurreren niet.”
“Maar op uw elektriciteit kunt u…”
“Kimberley, lieve schat, ik weet dat het je werk is, maar ik betaal per maand iets van 35 euro aan elektriciteit. Als je me op dat bedrag een besparing van 300 euro kunt garanderen, ben ik je man.”
– Diepe zucht –
“Nou dan zal ik maar noteren dat u niet geïnteresseerd bent, hè?”
“Ja, graag. Doe dat. Goedemiddag”.
“Oh, nog even: ik ben verplicht u te wijzen…”
“Op het bandje van het bel-me-niet-register, ja dat weet ik, Maar doe geen moeite, want daar ben ik al tig keer naartoe gegaan, maar ik blijf evengoed gebeld worden.”
“Ja, dat kan kloppen. Soms wordt daar niet naar gekeken.”
“Dat heb ik gemerkt ja. Ik word er horendol van, al blijf ik beleefd.”

bron: pixabay.com
“Misschien kan ik u dan toch nog helpen? Ik heb hier een formuliertje waarmee ik het meteen kan doorgeven”.
“Dat zou fijn zijn.”
“Wilt u gebeld worden door loterijen?”
“Nee.”
“Goede doelen?”
“Nee.”
“Thuiswinkelen?”
“Nee.”
“Horoscopen?”
“Nee. Kun je niet gewoon overal néé aanvinken?”
“Nee, dat mag niet, ik moet elke categorie voorlezen.”

bron: pixabay.com
“Maar ik wíl helemaal niet telefonisch benaderd worden, met geen enkele aanbieding.”
“Dat snap ik, maar ik het moet zo doen, dat staat in mijn script.”
Ach ja, natuurlijk, ze heeft een script! Nee, dát verandert alles. Dus antwoord ik braaf ‘nee’ bij alle categorieën. Dezelfde categorieën die ik al een paar jaar, vele malen, zowel schriftelijk heb aangevinkt, als telefonisch heb doorgegeven. Geeft niks hoor, ik heb toch niks te doen, want ik ben gepensioneerd, dus vind ik het überhaupt al leuk dat er iemand belt. Helpt tegen de eenzaamheid toch?
“Dit waren ze allemaal. Prettige dag verder mevrouw, ik hoop dat u nu niet meer gestoord wordt.”
“Dat ben ik al, zowel letterlijk als figuurlijk, maar evengoed bedankt, hoor. Oh, en Kimberley…?”
“Ja mevrouw?”
“Ik hoop voor je dat je snel een ander baantje vindt, zodat je kunt stoppen met dit vervelende werk.”
“Dank u wel. Dag mevrouw.”
ik had allang opgehangen!
maar ik ken ze ook die een gezellig gesprek aangaan, gewoon om de tijd door te komen en nee, die aanbieding hoeven ze dan niet LOL
Ach, die jongelui doen ook maar hun werk. En ik vind het zielig om meteen op te hangen of ze van de telefoon te schreeuwen, dus blijf ik beleefd en vriendelijk. En dat kost wel wat tijd ja, maar, zoals gezegd, ik ben gepensioneerd, dus ik heb tijd zat